Kyrkostyrelsens dispens- och överprövningskommitté

Kommittén svarar under kyrkostyrelsen för att, som första instans, besluta om dispensansökningar för tillträde till den pastoralteologiska utbildningen vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Kommittén ska besluta om

• dispens från gällande behörighetskrav för blivande diakoner, församlingspedagoger och präster
  • dispens från gällande utbildnings- och behörighetskrav för de pastoralteologiska
    utbildningsdelar som avser kyrkomusiker
  • dispensärenden i övrigt, på uppdrag av kyrkostyrelsen.

Kommittén svarar även för överprövning av vissa beslut om validering avseende Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen.

Ledamöter

Kommittén ska bestå av sex ledamöter, varav en är biskop. Övriga ledamöter ska tillsammans representera fördjupad kunskap och erfarenhet av de fyra yrkeskategorier som utbildningsinstitutet utbildar – församlingspedagoger, diakoner, kyrkomusiker och präster.

En person slår en ordförandeklubba i bordet.

Nämnder och råd

Förutom kyrkomötet, kyrkostyrelsen och biskopsmötet finns det på den nationella nivån flera andra organ som vart fjärde år utses av kyrkomötet eller kyrkostyrelsen.