Prenumerera via RSS

Livsviktiga läkemedel levererade till Gaza

Publicerad

Tio månader efter krigets början i Gaza har livsviktiga läkemedel och medicinska förnödenheter äntligen nått fram. Leveransen, som genomfördes av Lutherska världsförbundet och Act Svenska kyrkans partner Augusta Victoria-sjukhuset, mottogs av al Ahli-sjukhuset i Gaza.

Testamentesveckan

Publicerad

Testamentesveckan pågår den 9 - 15 september där Act Svenska kyrkan även i år är en del av, tillsammans med ett trettiotal andra organisationer. Syfte med kampanjen är att öka kännedomen om möjligheten att skriva in sin eller sina favoritorganisationer i sitt testamente.

Digital solidaritetsresa till Israel och Palestina 7-8 augusti

Publicerad

Representanter från Kyrkornas världsråd, ACT-alliansen och Caritas International genomförde en digital solidaritetsresa till Israel och Palestina den 7-8 augusti. Syftet med resan var att ge stöd till svårt utsatta medlemskyrkor och andra samarbetspartner och bidra till ett globalt påverkansarbete för en rättvis, fredlig lösning av konflikten.

Hungersnöd och flykt från Sudan

Publicerad

Hungersnöd är utlyst i det redan krigsdrabbade Sudan. Landet står inför en massvält och en av världens största flyktingkriser. Act Svenska kyrkan ger stöd till människor som tvingas fly över gränserna till Sydsudan, Etiopien och Egypten.