Kyrkor och platser

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

Kyrkor i film och tv-serier

Ibland får kyrkor och kyrkogårdar en framträdande roll i filmer och tv-serier. Här är några exempel.

Kända gravplatser

I flera av våra kyrkor och på våra kyrkogårdar har kända och historiskt viktiga svenskar lagts för sin sista vila. Se exempel på kända gravplatser i Sverige.

Torn i tegel

På 1200-talet byggdes de första svenska kyrkorna i tegel. Med tegel blev det enklare att bygga dekorativa valv och att bygga högt.

Ta ett steg in i medeltiden

Gå in i en medeltida kyrka och känn historiens vingslag. Här har generationer av människor talat med Gud, döpts, konfirmerats, vigts och begravts.

Kyrkor vid vatten

Det är något alldeles speciellt att se en kyrka som speglas i vatten. Eller att befinna sig inne i en kyrka med utsikt över tjärn, älv, sjö eller hav. Stifta bekantskap med några kyrkor som ligger nära vatten.

Arkitektur på 1900-talet

Även kyrkor följer byggnadsmodet. Se hur 1900-talets arkitektur har präglat kyrkbyggnaderna.

En kyrka mitt i stan

Stanna upp och lämna stadens brus för en stund. Kliv in genom portarna till en av stadens kyrkor – in till stillhet, ljus och svalka. Tänd ett ljus, be en bön och beskåda skönheten.

Åtta åttkantiga kyrkor

Visste du att det finns ett tjugotal åttkantiga kyrkor i Sverige? Här är åtta av dem.

Trä genom tiderna

Timmer, spånklädda väggar eller stående träpanel. Se exempel på träkyrkor i olika byggnadsstilar.