temabild

MR-dagarna 2024

Mänskliga Rättighetsdagarna 2024 arrangeras 14–15 november i Skellefteå. Temat är “Rättigheter i omställningens tid”. Här kommer du att hitta de aktiviteter/seminarier som genomförs av Svenska kyrkan.

Hopp i omställningens tid

Svenska kyrkans medverkan på MR-dagarna 2024

I tider av förändring och utmaningar står hoppet som vår ledstjärna. Tillsammans bygger vi en framtid där alla människor behövs för att  bidra till en värld grundad på respekt och rättvisa. Här hittar du de seminarier och aktiviteter som genomförs av Svenska kyrkan.

Länkarna leder till MR-dagarnas programwebb, där de senaste ändringarna är införda.

Torsdag den 14 november:

19.00 Give Hope! - konsert på Scen 1

Konsert med sydafrikanske multimusikern Concord  Nkabinde och sångerskan Camilla Griehsel i samarbete med Svenska kyrkans barnkörer och Kulturskolan i Skellefteå kommun.

Fredag den 15 november:

9.00: Tro och religion som sammanhållande kraft i samhället. Scen 1

Om vikten att omvärdera sin inställning mitt i en omställning.
Sverige beskrivs ofta som ett av de mest sekulariserade länderna i världen. Men kyrkan är och har varit en naturlig och aktiv del av samhällsbygget, samtidigt som tron betraktas som privatvatsak. I omställningens tid möter vi allt oftare människor och sammanhang som ger tro och religion större utrymme. Hur skall vi leva tillsammans och lära av varandra?

Medverkande: Anna Hjälm, Åsa Nyström och Ulrika Markgren
Moderator: Marika Griehsel

14.00: Existens på vems villkor? Scen 4

Hur påverkar storsamhällets hunger efter naturresurser och krav på ”svenskhet” en minoritet?

Ett historiskt och nutidsperspektiv på försoning och upprättelse för tornedalingar, kväner och lantalaiset. Sannings- och försoningskommissionens rapport 2023 är en uppgörelse med assimileringspolitiken mot minoriteten. Nu riktas samhällets blickar åter mot regionen och minoritetens traditionella områden som en del i den gröna omställningen. Finns det utrymme för minoritetens språk, kultur och näringar i en tid av omställning?

Medverkande: Karin Keisu, Åsa Nyström, Terje Raattamaa, Josephine Ylipää
Moderator: Kaisa Syrjänen Schaal

Miniseminarium: Vän i Umeå fick Vän i Skellefteå
(tid och plats meddelas senare)

Goda exempel på integration över religions- och kulturgränser i två norrlandsstäder.

I detta miniseminarium kommer Åsa från Vän i Umeå och Brita från Vän i Skellefteå att samtala om vikten av mötesplatser där människor kan känna sig hemma och skapa nya sammanhang i ett nytt land, eller lära känna nya kulturer i det land man är född och uppvuxen i.

Seminariet belyser exempel där meningsfulla fritidsaktiviteter och en språngbräda att träffa nya vänner kan bidra till att motverka ensamhet – en av vår tids största utmaningar.

På Mänskliga Rättighetsdagarna i Skellefteå kommer programmet att dyka ner på djupet i hur våra liv och samhällen påverkas av alla de omställningar vi genomgår. Lokalt såväl som globalt.

Forumet kommer att lyfta utmaningarna, men även goda exempel och framtidshopp. Hur påverkar omställning de mänskliga rättigheterna? Behövs nya regelverk, nya rättigheter?  Vilka drar det kortaste strået i omställningens tid? Har alla råd att ställa om? Vill alla ställa om?

Läs mer på MR-dagarnas hemsida.

Om MR-dagarna

MR-dagarna

Mänskliga rättighetsdagarna - MR-dagarna - är Nordens viktigaste samlade mötesplats för alla som arbetar för och/eller vill lära sig mer om mänskliga rättigheter. Svenska kyrkan är en av arrangörerna.