Lyssna

Generalförsamlingar

Svenska kyrkans globala ekumeniska arbete och medlemskap i olika gemenskaper innebär att vi deltar i flera återkommande generalförsamlingar. Här kan du läsa mer om de senast genomförda.

Konferensen för europeiska kyrkors (KEK) generalförsamling i Tallinn 14-20 juni 2023

Den 14-20 juni ägde Konferensen för europeiska kyrkors (KEK) generalförsamling rum under temat “Under God's blessing – shaping the future". Generalförsamlingen samlade drygt 180 delegater från 113 medlemskyrkor samt övriga deltagare, observatörer och organisationer kopplade till KEK.

Lutherska världsförbundets generalförsamling 2023

Lutherska världsförbundets 13:e generalförsamling ägde rum den 13-19 september 2023 i Krakow, Polen under temat ”En kropp – en ande – ett hopp”. Uppemot 1000 deltagare från hela världen möttes under sju intensiva dagar som fylldes med bön, gudstjänst, samtal och beslut om framtidsinriktningen för de lutherska kyrkornas gemensamma arbete.

Kyrkornas världsråds generalförsamling 2022

Den 31 augusti-8 september 2022 genomfördes Kyrkornas världsråds elfte generalförsamling i Karlsruhe, Tyskland. Svenska kyrkan deltog med en delegation ledd av Ärkebiskop Antje Jackelén. På denna sida finns samlad information från mötet.