Ibland marknadsför vi inlägg på sociala medier, framför allt på Facebook och Instagram.
Syftet med att annonsera på Facebook (här ingår även Instagram, Messenger och andra funktioner som Facebook erbjuder) är främst att nå längre med våra inlägg (få större räckvidd). Annonsering är också nödvändig när vi ska nå specifika målgrupper som vi inte vanligtvis når i vår kommunikation.
Annonser kan ha olika målsättningar till exempel att driva trafik till en webbsida, att få fler visningar av en video eller mer interaktion. Annonser kan även användas för att marknadsföra eller informera om evenemang med publik/deltagare såsom konsert, seminarium eller gudstjänst.
För att annonserna ska kännas relevanta för mottagaren skapar vi målgrupper som bygger på den information Facebook samlat in om användarna. Detta är profilering men nödvändigt för att kommunikationen ska vara träffsäker och effektiv.
I kommunikation som är tydligt konfessionell, till exempel böner och psalmer, sponsras inlägg endast mot personer som redan följer eller gillar våra konton. Vi kan anta att de är medvetna om att Svenska kyrkans konton har ett religiöst innehåll och att användarnas interaktion med sidan registreras av Facebook.
Från och med januari 2022 är det på Facebook inte längre möjligt att rikta annonser som bygger på personuppgifter som kan uppfattas som särskilt känsliga såsom hälsa, ras, etnicitet, politisk tillhörighet, religion eller sexuell läggning.
Genom att annonsera på sociala medier får Svenska kyrkan inte tillgång uppgifter som går att koppla till en viss person. All behandling av personuppgifter utförs av leverantören av den sociala tjänsten.
På Facebooksidan kan du klicka på avsnittet ”Sidtransparens” och därifrån komma åt ”Annonsbiblioteket” där pågående och genomförda annonskampanjer visas.
Läs mer på Facebooks hjälpsidor om vissa annonser visas för dig och hur du påverkar detta.