En sverigefinsk bordsflagga står i ett fönster.

Ruotsinsuomalaisten päivä

Helmikuun 24. on ruotsinsuomalaisten päivä. Silloin juhlitaan Ruotsin suurinta kansallista vähemmistöä.

Ruotsinsuomalaisten päivää alettiin viettää 2011. Päiväksi valittiin Carl-Axel Gottlundin syntymäpäivä. Kansanperinteen tutkija Gottlund toimi Helsingin yliopiston suomen kielen lehtorina. Hän teki tutkimusmatkoja Ruotsin metsäsuomalaisten pariin ja perusti ensimmäisen ruotsinsuomalaisen yhdistyksen Tukholmassa 1830.

Kirkon kirjat suomeksi

Mustavalkoinen kuva Micael Agricolan kääntämästä Uudesta testamentista.

Suomen kieli on ollut osa Ruotsin kirkkoa jo satojen vuosien ajan. Suomenkielisen Uuden testamentin käänsi Mikael Agricola ja se ilmestyi vuonna 1548. Sen jälkeen Ruotsin kirkon kirkkokäsikirjoja ja virsikirjoja on vuosisatojen aikana käännetty suomeksi. Viimeisin käsikirja on vuodelta 2017.