Målningarna framhävde budskapet
Medeltidens katolska kyrkorum var oftast rikt försedda med målningar på väggar och i valv. I början av reformationen fick många av dem vara kvar, men i början av 1600-talet började de kalkas över, både av teologiska och estetiska orsaker.
Målningar var pedagogiska hjälpmedel
Kyrkomålningar användes som pedagogiska hjälpmedel för prästernas fostran av församlingen, och tjänade som andaktsbilder för den enskilda människan.
Gustav Vasas söner, särskilt Johan III, var intresserade av såväl trosfrågor som konst och arkitektur. Därmed inleddes en kulturell expansion i Sverige och i kyrkorna under 1500-talets sista årtionden. I samband med 1571 års kyrkoordning formulerade ärkebiskop Laurentius Petri både den evangelisk-lutherska kyrkans syn på de kyrkliga traditionerna och på användningen av kyrkorum, liturgiska föremål och utsmyckningar.
Därmed började nya målningar tillkomma. En del av dem ersatte medeltida målningar, som började bli medfarna, eller i vissa fall hade ett teologiskt olämpligt innehåll.
Nya målningar uteslöt helgonen
Från 1580-talet fram till omkring 1630 utfördes en mängd målningar i kyrkor, särskilt i Södermanland, Uppland och Östergötland. I dessa målningar är helgonlegender och utombibliska Maria-motiv utrensade till förmån för direkta avbildningar av scenerna i Gamla och Nya testamentet.
De medeltida målningarna kunde vara präglade av de förfinade riddarideal som under stor del av medeltiden var på modet. De nya målningarna utfördes av lokala hantverksmästare utan vidare konstnärlig skolning. Stilen är rustik, om än festlig och färgstark, med figurscener inramade av rik blomsterornamentik.
Den andra högkonjunkturen för efterreformatoriska kyrkomålningar varade från ungefär 1680 ända fram till 1700-talets slut. Då dekorerades kyrkorna framförallt i Västergötland, Bohuslän, Halland, Dalsland och Värmland. Men det uppfördes också många nya träkyrkor som ofta blev rikt dekorerade med målningar.
Trons huvudsakliga tankar skildras i takmålningar
Takmotiven utgjordes framför allt av den kristna trons huvudtankar med treenigheten, Kristi förklaring, yttersta domen och de dödas uppståndelse.
Skildringarna av himmelen och helvetet var i allmänhet mycket drastiska. Helvetet, med sina skrämmande och burleska scener av djävlar och plågade själar, var placerade så långt bort från koret som möjligt, rakt över allmogens huvuden. Det var en konkret skildring av belöningarna som väntade de fromma och straffen som tilldelades dem som inte var lika gudfruktiga.
Äldre målningar kalkades över
Under 1600-talet började äldre målningar kalkas över, vilket både hade teologiska och estetiska orsaker.
För att gynna en alltmer läskunnig församlings bibelstudier togs större fönster upp i väggarna. Ibland skadades då väggmålningarna och de målades därför över. Välvmålningarna kunde däremot behållas.
1800-talets kyrkor dekorerades sparsamt
Under den tongivande biskopen Esaias Tegnér i Växjö manifesterades slutligen den evangelisk-lutherska kristendomen i vita och sparsamt dekorerade kyrkor. Denna nyklassicism ville erinra om antika tempel och byggdes under 1800-talets första hälft, trehundra år efter reformationens inledning.