Ekumeniska året 2025

2025 bjuder kyrkorna i Sveriges kristna råd tillsammans in till Ekumeniska året. Då firar vi dels att det är 100 år sedan det stora ekumeniska mötet i Stockholm 1925 och dels att det är 1700 år sedan det första kyrkomötet i Nicea år 325.

I Stockholm 1925 bjuder ärkebiskop Nathan Söderblom in till något som skulle bli ett betydelsefullt avstamp för den moderna ekumeniska rörelsen. Och under kyrkomötet i Nicea, år 325, enades den tidiga kyrkan kring en bekännelse av en gemensam tro som alltjämt bär Kristi kyrka. Dessa båda händelser kommer att högtidlighållas då vi 2025 sätter särskilt ljus på ekumeniken!

Firandet innebär av två större händelser under året: ett gemensamt och ekumeniskt pingstfirande den 6-9 juni 2025. 2025 är ett unikt år då pingsten infaller samtidigt för världens alla kyrkor. Under Ekumeniska veckan i Stockholm den 19-23 augusti 2025 högtidlighåller vi hundraårsminnet av det stora ekumeniska Stockholmsmötet från 1925 och dess fokus på fred och gemenskap.

Tid för Guds fred

Temat vi samlas runt för Ekumeniska året är Tid för Guds fred. I det förenas vi med dem som samlades till Stockholmsmötet 1925. Efter erfarenheterna av första världskrigets fasor stod fredsfrågan i centrum. Mötet arrangerades i en anda av att det var hög tid för kyrkorna att framträda som fredstecken i världen – både genom aktivt fredsarbete och som påminnelser om den fred vi redan äger i Kristus.

Temat är inte mindre angeläget i vår tid. Varje tid är tid för Guds fred, också när krig och annan ofred härjar. Fredens Gud är verksam även när fred och frid saknas.

År 2025 högtidlighålls också världen över att det är 1700 år sedan det första ekumeniska kyrkomötet i Nicea år 325 e.Kr. Kejsare Konstantin bjöd då in mellan 250-300 kristna biskopar från hela romerska riket för att diskutera och söka enas i en rad frågor rörande teologi och kyrklig ordning.

Den ekumeniska rörelsens strävan efter kristen enhet har därför alltid varit ett fredsprojekt. Verklig enhet förutsätter en vilja att leva fredligt tillsammans med våra skillnader. I vår pluralistiska kultur handlar det för kyrkan också om att medverka till ett gott interreligiöst samspel där engagemanget för vår plats bästa kan överskrida religionsgränser.

Kyrkan är kallad att tillsammans med alla goda krafter, motverka splittring, polarisering och krig. Trovärdig och rättvis fred innefattar många av dimensioner: fred mellan människor, fred mellan länder, fred mellan trosriktningar och religioner, fred med skapelsen och fred med Gud. Det handlar om alla aspekter av det tillstånd av fred och frid som bibeln kallar shalom och som personifieras i Jesus själv.