Före detta ärkebiskop Antje Jackelén står i talarstolen i Uppsala domkyrka och pratar.
Foto: Fotograf Magnus Aronson

Minnesgudstjänster på årsdagen

Idag är det ett år sedan terrordådet på Drottninggatan i Stockholm. I Adolf Fredriks kyrka hålls två minnesgudstjänster, en för särskilt inbjudna som direktsänds i SVT 12.00 och en offentlig 15.00. Även S:t Jakobs kyrka bjuder in till minnesandakt 15.00.

Den första minnesgudstjänsten i Adolf Fredriks kyrka är för särskilt inbjudna, anhöriga, särskilt drabbade, berörda som hjälpte till under dagen och representanter för det officiella Sverige. Här medverkar bland andra ärkebiskop Antje Jackelén. Läs hennes betraktelse från gudstjänsten här (engelska). Minnesgudstjänsten direktsänds av SVT klockan 12.00 och kan också ses i efterhand i SVT play.

Den andra minnesgudstjänsten med ljuständning, musik, bön och gemenskap är offentlig och äger rum 15.00. Här medverkar bland andra prästerna Annika Millde, Anna Levin och Roger Gärtner och sångare ur församlingens körer.

Även S:t Jakobs kyrka i Stockholm håller en minnesandakt med musik 15.00. Domprost Hans Ulfvebrand leder minnesandakten som sedan övergår i konserten "Det gyllende fönstret" med Tora Thorslund, trumpet och Mattias Wager, orgel.