Kristen etik är en allmänmänsklig etik
Ett viktigt drag i den evangelisk-lutherska etik som utvecklats i de nordiska kyrkorna, också Svenska kyrkan, bygger på den teologiska grundtanken att Gud har skapat alla människor med en förmåga att reflektera moraliskt. Det innebär att en kristen etik samtidigt är en allmänmänsklig etik. Eftersom utgångspunkten är att Gud har skapat alla människor är det inte bara kristna som genom sin tro har fått förmågan att tänka och handla moraliskt. Att fundera och förhålla sig till etiska frågor är en förmåga som förenar människor av olika tro och livsåskådning.
Att människan, alltså alla människor, är rustade med denna etiska förmåga uttrycks ibland som att det finns ett naturligt ethos (ett grekiskt ord som betyder ungefär värde). Det kan beskrivas som att skapelsen innehåller ett mönster för vad det innebär att vara människa bland människor. Som människor är vi beroende av varandra och vi har ansvar för varandra. Ibland säger vi att vi har en annan människas liv i vår hand. I mötet med andra finns alltså en förväntan på att vi ska handla gott och efter den andras behov. Eller med andra ord: i mötet med vår medmänniska finns ett inbyggt etiskt krav.
Denna etiska hållning eller beredskap är inte något vi väljer, utan den finns alltså redan i skapelsen. På samma sätt kan tanken på ett naturligt ethos förklara varför vi instinktivt ingriper när någon är i fara. Det klassiska exemplet är barnet som håller på att drunkna och hur vi utan att tänka efter kastar oss i vattnet för att rädda barnet. Att sådana spontana reaktioner är möjliga har att göra med det grundläggande mönstret – skapelsens struktur – som Gud verkar genom. Det finns ett ömsesidigt beroende mellan människor och vi har ett ansvar för varandra.
Det här är ett mönster som blir tydligt i tio Guds bud som de uttrycks i Bibeln. Budorden är formulerade för över tvåtusen år sedan, men beskriver fortfarande hur vi människor bör leva tillsammans. Budorden kräver inte underkastelse eller lydnad, utan beskriver hur våra relationer till Gud och till varandra ska utformas för att värna ansvar, gemenskap och livet tillsammans. På så vis har buden en evighetskaraktär. Vad är det att vara människa och att stå i relation till Gud och andra människor? Hur kan jag handla gott mot min nästa?
Men vi människor handlar ju inte alltid gott. Tvärtom skadar vi ibland andra genom vad vi säger eller gör. Vi handlar med andra ord omoraliskt. Det faktum att vi inte alltid uppfattar – eller lyssnar till – medmänniskans etiska krav förklaras på ett bildligt sätt i Bibelns berättelse om syndafallet. Bilden av syndafallet, där Adam och Eva handlade direkt mot Guds vilja, gestaltar det faktum att människan är kapabel till både gott och ont, både rätt och fel.
Kristen etik är inte naiv eller verklighetsfrånvänd, utan är klar över och räknar med livets mörka sidor, ja, avgrunder. Kristen tro bygger på insikten att vi kan få förlåtelse och upprättelse. Evangelisk-luthersk teologi sätter in människan i en rytm av synd, bekännelse och förlåtelse och upprättelse. Förlåtelse och upprättelse innebär att Gud befriar oss från självupptagenhet och får oss att vända oss utåt och visa omsorg om vår nästa. Förlåtelse handlar också om att laga eller återskapa det som förstörts, till exempel när vi skadat en annan människa. Längtan efter att få försonas och komma tillbaka in i relationer som brustit är djupt mänsklig. Att försonas och att få en andra chans är ett bärande element i mellanmänskliga relationer och i kristen tro.